Některé realitní kanceláře začaly sázet na elektronické aukce nemovitostí. Jiné tuto formu nepreferují především kvůli jistým znevýhodněním kupující strany, ale i kvůli omezenému počtu zájemců ochotných o nemovitost soutěžit. Do diskuze odborníků na webu Mešec.cz se zapojil také Jan Martina, oblastní ředitel pro Prahu společnosti M&M Reality.
Na realitním trhu je převis poptávky nad nabídkou, z čehož mohou těžit prodávající. „Cenu na maximální možnou úroveň se jim některé realitní kanceláře snaží vyhnat pomocí aukcí. K těm dochází nyní častěji, než v minulosti. Sází na ně třeba realitní kancelář RE/MAX, která v dražbách od začátku roku prodala každý desátý byt či dům. Celkově jde o stovky případů,“ píše Jiří Hovorka redaktor serveru Mešec.cz.
Pro prodávající stranu je podle Martina Březiny ze společnosti RE/MAX Alfa hlavní výhodou skutečnost, že v rámci aukce může být konečná cena o poznání vyšší než při klasickém prodeji. Kupující strana zas podle něho ocení transparentnost celého obchodu.
Zdaleka ne všechny významné realitní společnosti jdou touto cestou. Například Realitní společnost České spořitelny prodej nemovitostí formou elektronických aukcí nerealizuje vůbec. Společnost M&M Reality je schopna aukce v případě zájmu ze strany klientů zajistit, ale nepreferuje tento způsob prodeje. „Vnímáme při něm jisté znevýhodnění kupující strany. Aukce pracují s wau efektem, s velkým rozdílem mezi vyvolávací cenou oproti ceně vysoutěžené. Může při nich docházet k tomu, že se k základním cenotvorným parametrům, kdy se v určité cenové hladině setkávají nabídka a poptávka, připojí i faktor hry. Jistá soutěživost, kdy přihazující krátkodobě podlehne emocím,“ říká k tomu v článku oblastní ředitel pro Prahu Jan Martina.
Právě na straně poptávajících vidí řadu komplikací i jiní odborníci na realitní trh. „Zejména kupující, kteří financují nákup nemovitosti formou hypotečního úvěru, mohou být u některých aukcí limitování relativně krátkým termínem pro složení celé kupní ceny a také nejistotou, zda se výsledná cena vejde do cenové mapy banky, u níž žádají o úvěr. Z těchto důvodů mohou tedy být elektronické aukce v řadě případů výhodnější pouze pro menšinu kupujících, a sice těch, kteří nákup nemovitosti financují z vlastních finančních prostředků,“ říká k tomu například Filib Hrubý, mluvčí České spořitelny.
Kontakt pro novináře: Renata Lichtenegerová PR manažerka pro komunikaci s médii GSM: +420 739 523 465 e-mail: rlichtenegerova@mmreality.cz
Plánujete prodat byt nebo dům a nejste si jisti, kde začít? Nejste v tom sami. Prodej nemovitosti může být stresující i časově náročný, obzvlášť pokud se jedná o Vaše první zkušenosti. Tento stručný průvodce Vás provede základními kroky, které Vám pomohou prodat Vaši nemovitost rychleji, výhodněji a hlavně bezpečně.
Všechny informace, obrázky a loga na portálu mmreality.cz jsou majetkem společnosti M&M reality, nebo majetkem třetích stran.
M&M reality holding a.s. si nijak nenárokuje jakékoliv majetková/autorská práva vůči těmto informacím, obrázkům či logům třetích stran.
Jakékoliv užití obsahu internetového serveru mmreality.cz, včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování inzerátů a fotografií je bez souhlasu M & M reality holding a.s., zakázáno.